VG: Legene på Ahus er blitt dyre sekretærer


VG NETT 12. AUGUST 2013: 


Hun er utdannet lege og spesialist i bruddkirurgi. Nå føler Ahus-overlege Annette Wikerøy (41) seg til tider som en dyr sekretær.

Klokken er 08.30 og overlege Annette Wikerøy (41) forbereder seg på en ny arbeidsdag ved bruddseksjonen på ortopedisk avdeling ved Ahus. På dataen inne på kontoret vises et røntgenbilde av et knebrudd. Wikerøy diskuterer hvordan hun skal gå frem under operasjonen med seksjonsoverlege Hendrik Stange Fuglesang (39) og kollega Mads Anders Oksum (39).


Venting ved datamaskinen

De logger seg inn på nabodataen for å sjekke visittlistene. En - to-tre og et halvt minutter tikker forbi før de er inne i mailboksen. Morgenstund har som regel ventetid i munn på sykehuset, der IKT-systemene ser ut til å varme seg opp gjennom dagen og der programoppdateringene sjelden hagler ned.

- Hadde dette vært et privatsykehus, hadde dataproblemet blitt fikset. Dette er et tegn på ansvarspulverisering som kanskje er typisk for det offentlige, tror Wikerøy. 


Skriver for hånd

09.25 er operasjonen i gang. På det meste er tre operasjonssykepleiere, en anestesisykepleier og to overleger i sving. Bruddet er komplisert, det havner på deres operasjonsbord cirka fem ganger årlig. Gullbor, meisel, skruer og plate sendes raskt mellom grønne plasthansker. Etter en snau time, er knebruddet ferdig operert og sydd sammen.

Det er tid for en rapporteringsøkt.

Wikerøy forteller at kun fem av 50 overleger på ortopeden ved Ahus fremdeles bruker talegjenkjenning aktivt. Hun er en av dem. De andre har gitt opp, og skriver alt som skal dokumenteres for hånd.

Tidligere gikk alt på diktafon, og en sekretær skrev ned prosedyren etterpå.


Talegjenkjenning som skurrer

- Nå går alt treigere. Talegjenkjenning skulle gjøre alt effektivt, og det er prefekt når det faktisk fungerer, men programmet stopper hele tiden opp og det dukker opp mange skrivefeil som vi aktivt må rette opp, sier Wikerøy.

Grovt regnet bruker hun om lag fem minutter av hver pasients tilmålte 20 minutter med konsultasjon på journalføring og papirarbeid de gangene hun har poliklinikk.

- Vi har i det stille overtatt sekretærjobben. Halvparten av arbeidstiden går til dette. Det er klart vi skal ha papirarbeid, men da må IKT-systemene fungere bedre, sier Wikerøy.

• LES DENNE SAKEN PÅ VG NETT VED Å KLIKKE HER